tisdag 6 juli 2010

Jag och mina kaniner

Jag heter Sofia och är i skrivande stund 23 år gammal. Jag är född och uppvuxen utanför Umeå men bor sedan ett år tillbaka i Halmstad där jag läser till naturvårdsbiolog. Jag bor i en 3:a tillsammans med min sambo Johan.

Jag har alltid haft ett starkt djurintresse men det ökade kraftigt under gymnasiet då jag läste Djurvård på Forslundagymnasiet i Umeå.
Min första kanin gnällde jag till mig av en motvillig mamma när jag var 13 år. Sedan dess har jag haft kaniner nästan oavbrutet i 10 år och har just införskaffat min fjärde. Hittills har vi båda endast haft dvärgvädurar men nu kände vi att det var dags att prova något nytt.

Min första inomhuskanin var min senaste kanin Tequila som dog för ca ett år sedan. Hon började sitt liv i utebur men när jag och pojkvännen flyttade ihop fick hon följa med. Hon anpassade sig snabbt till lägenhetslivet och min relation till Tequila och min syn på kaniner tog ett stort steg.

Jag har aldrig ställt ut, avlat eller hållit på med kaninhoppning eftersom det aldrig intresserat mig. För mig är mina kaniner inte en hobby utan mina små vänner som gör livet gladare. Därför har jag heller aldrig haft många åt gången utan som högst två stycken samtidigt.

Min sambo Johan har också han ett stort kaninintresse och har haft ett flertal kaniner. Han har även hållit på med kaninhoppning och tagit en kull.

Tequila kommer alltid ha en plats i våra hjärtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar