onsdag 17 november 2010

Kastrering

Nu är kastrering av Ragna inbokad. Vi hade turen att få tid redan på fredag. Att kastrera honkaniner är ett något omdiskuterat ämne eftersom kaniner är känsliga för narkos. Jag pratade dock ganska länge med veterinären som kommer att utföra operationen och han verkar veta vad han gör. Han sa precis det jag redan misstänkte dvs. att det är ett problem som börjat försvinna allt eftersom narkosen utvecklats.
Operationen kommer att utföras på Slöinge djursjukhus. Jag har aldrig varit där förut eftersom det är en bit att åka men de verkar väldigt bra.

Trots alla lugnande ord från veterinären är man såklart ändå nervös. En operation är ju aldrig riskfri och dessutom är jag rädd att för mycket av Ragnas personlighet kommer att försvinna. Men som läget är nu känns det som enda alternativet.

4 kommentarer:

  1. Den veterinären som jag pratat med om kastrering av jättekaninhonor vill inte att de ska bli mycket äldre än 6 månader eftersom de ofta lägger på sig fett lättare än små kaniner. Det är en väldigt kunnig kaninveterinär och enligt henne är övervikt en stor riskfaktor i samband med narkos. Tror bestämt att det är samma sak med människor?

    Vi håller tummarna stenhårt för att allt ska gå bra för Ragna på fredag!

    SvaraRadera
  2. Uttryckte mig klumpigt. Jättekaninhonor över 6 månader är ofta överviktiga och då skulle det alltså vara mer riskfyllt med narkos. Hellre än något tunn kanin än en överviktig kanin, enligt den veterinären.

    SvaraRadera
  3. Ja fettet är ju inget problem för Ragna. Isåfall frånvaron av sagda.

    SvaraRadera
  4. Allt om innekaniner ska vara en hemsida med olika artiklar och information som du behöver veta för att göra det bästa för ditt husdjur. Alla är välkomna att mejla det ni vill berätta om. Jag kan inte garantera att vi publicerar detta.

    SvaraRadera