tisdag 30 november 2010

Kanin och snö

Jag har märkt att många kaninägare är lite försiktiga när det gäller att ta ut sina kaniner i snön. Jag vet inte om det är för att jag är norrlänning men jag tycker att det är fjanterier. De allra flesta kaniner tycker att snö är jätte roligt och att inte ta ut kaninen på hela vintern är otänkbart för mig. Utevistelse är stimulering som alla kaniner behöver. Man bör såklart undvika de kallaste temperaturerna om man har en innekanin men man märker när kaninen tycker att det är för kallt och vill in. Sålänge man använder sitt sunda förnuft och kaninen har hull och är frisk ska det inte vara något problem.

Min förra kanin Tequila gräver i snön på vår uteplats.
Hon hoppade upp i knät när hon ville in.


3 kommentarer:

  1. Jag trotsade "fjanterierna" och gick ut med Kiddo igår och han hade jättekul!

    SvaraRadera
  2. När du uttrycker det så tänker jag att jag kanske ska ta ut mina kaniner mer i vinter ändå! Jag tycker det är så ohyggligt tråkigt att känna att jag inte kan ta ut mina kaniner...

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt också börjat klura på hur man kan bygga en egen höautomat själv... Hojta till om du kommer på en smart lösning! Vi kör med jättelåda från Ikea (slugis största) och sedan toalätt och hö över. Har testat höhäck, men då äter de mycket mindre hö. Det blir inte skräpigt. Men däremot måste man byta ut och lägga på nytt hö stup i kvarten, så ekonomiskt är det ju inte direkt...

    SvaraRadera