måndag 21 mars 2011

Fröken social

I helgen hade vi filmkväll med ett gäng kompisar här hemma. Vi var 10 personer som klämt ihop oss i vardagsrummet.
Det är så himla kul att se på Ragna när vi har folk på besök. Hon blir alltid lite misstänksam i början men efter max en timme inser hon att det ju är jättekul och springer runt och hälsar på och undersöker alla som är där. Hon var hyperaktiv hela långa kvällen och när hon inte blev klappad av någon sprang hon runt och busade, grävde eller tuggade på äppelkvistarna som en snäll kompis tagit med. Nästa morgon var hon fortfarande uppe i varv och väckte oss tidigt med ett intensivt krafsande på köksdörren för att meddela att hon ville ut och busa mer.

Jag är så glad att jag har en sån härlig social kanin. Min förra innekanin Tequila tolererade besökare till en viss grad men blev snabbt stressad när de blev för många eller för närgångna.

Den här gamla, suddiga men väldigt talande bilden är från en tjejkväll för några månader sen. Petra åt ett äpple och blev plötsligt Ragnas bästa kompis =)


3 kommentarer:

  1. Om vi myser i soffan och mumsar äpple så är Kiddo upp i knäet på två sekunder. Om man inte bjuder honom en egen bit så snor han en snabbt som ögat och springer iväg med den. Härligt med så sociala kaniner, precis som du säger!

    Kiddo är dock inte överförtjust i en massa gäster, då håller han sig mest undan. Men med oss är hur snäll och kontaktsökande som helst.

    Svar: Hoppas att din tolkning av naturlig reproduktion stämmer. Men just när det gäller kaniner så vore ju naturlig reproduktion inte särskilt bra, oavsett hur man ser på det. De försökar sig ju som kaniner, dvs mycket och ofta. I och för sig har jag hört att vissa uppfödare håller fast honorna när de ska paras och sånt är ju helt avskyvärt och helt onaturligt.

    SvaraRadera
  2. Oj, haha - det där känner jag igen. Här får man absolut inte äta något utan att det ska godkännas av min Pyret, gärna med ett smaktest. Har insett att det är bättre att låta henne sniffa på det mesta så att hon inser att nä, det där vill jag nog inte ha. Annars ska det klättras runt en som en annan katt. Men det är ju mysigt det med!

    SvaraRadera
  3. Vår hona är också översocial :D Speciellt mot tjejer, men det kan bero på att de flesta killar som hälsat på har hund hemma, då luktar man ju inte så gott... Hon fjäskar direkt för mina kompisar och biter dem om de slutar klappa för länge ;)Bor så litet så har aldrig testat ha så många människor hemma på en gång, ska bli kul att se hur hon reagerar på det när vi har flyttat.

    SvaraRadera