måndag 16 april 2012

Att äga en jättekanin

Bloggfunktionerna har precis uppdaterats så att jag kan se vilka sökord som gör att folk hittat igen min blogg. Inte helt förvånande var Jättekanin ordet högst upp på listan. Däremot fick det mig att inse att jag konstigt nog skrivit väldigt lite om hur det är att äga en jätte, så här kommer ett inlägg om det. Bättre sent än aldrig

Så vad är det för skillnad mellan att äga en jättekanin och en "vanlig" kanin? Jag skulle säga att det är sju saker som skiljer sig mycket.

1. Det är knappast nån överraskning att jättekaniner äter mer. Det blir alltså större kostnader för pellets, hö och strö. Men att äga en kanin är ju ändå såpass billigt att jag inte ser det som någon direkt nackdel. Det som kan vara lite jobbigt är att man måste rensa lådan oftare eftersom de producerar imponerande mängder bajs. Mer om jättekaniners kost i nästa inlägg.
2. De kan inte alltid bo som en mindre kanin. Dels kräver de större utrymmen att bo och röra sig på och dels måste man kaninsäkra lägenheten betydligt mer om man har den inne. En stor kanin når högt upp på bord och i hyllor. Jag har tex fått många böcker söndertuggade eftersom jag alltid glömmer att Ragna kan plocka ner dom från vardagsrumsbordet om de ligger för nära kanten. Ibland kan det till och med bli ett problem för kaninens säkerhet. Ragna hoppade t.ex. en gång upp på köksbordet via en stol. Förutom att det är högt nog för fallskador så stod ett brinnande ljus på bordet som hon sprang rakt in i. Så man måste se över både inredning och sina egna vanor.
3. Stora kaniner behöver stora kanintillbehör. Det kan vara praktiskt att ha större matskål men främst är det promenadselen som måste vara större samt toalettlådan. Stora selar finns att köpa på flera olika sidor t.ex. Rabb-it där jag köpt mina. Toalettlådan kan vara lite knepig eftersom de normalt är för katter och inte stora nog. Jag vet faktiskt inte hur andra jätteägare löser det men vi har en burbotten till en marsvinsbur som toalåda och det fungerar väldigt bra.
4. Stora raser hos alla djur har tyvärr en tendens att dra på sig fler sjukdomar och att ha kortare liv än sina "normala" kusiner och kaniner är inget undantag. Så ta en funderare innan du köper en jätte. Det finns problem inom raserna som t.ex. ledproblem, hjärtproblem och skador på tassarna. Och även om den klarar sig helt från sjukdomar så kommer den sannolikt inte att bli lika gammal som din dvärgkanin ändå, det tar på kroppen att vara stor och tung. Mer om det i inlägget ovan.

5. Hanteringen blir ju lite annorlunda med en så stor och tung kanin och kan bli ett problem om kaninen inte tycker om att bli buren. Därför skulle jag inte rekommendera en jättekanin som första kanin eller till för små barn. Inte ens jag kan bära Ragna om hon verkligen inte vill. Att träna kaninen från tidig ålder att bli buren är alltid viktigt men blir alltså ännu viktigare med en jätte. Å andra sidan är det väldigt mysigt att ha 7 kg kanin i soffan istället för bara 3 kg.
6. Det finns en sak som alla jätteägare är överens om som gör att så många vill ha en trots att det finns några nackdelar. Det är att du inte bara får fler kilo kanin utan du får också betydligt mer personlighet i din kanin. Jättekaniner är speciella helt enkelt.
7. Glöm hundtricket, det är jättekanintricket som funkar. Oavsett om man tar en promenad i sele eller ska till veterinären så får man räkna med mycket uppmärksamhet.

Har jag missat nått? Är du jätteägare får du gärna komma med tillägg.
Om du vill veta mer om jättar läs gärna nästa inlägg.

Om du ville ha mycket att mysa med och mycket personlighet är en jätte ett bra alternativ.

2 kommentarer:

  1. Hej, jag har en frasse, han är gansk liten (5 kg) men han går lös i huset, hoppas på stolar och så vidare så han har blivit riktigt stark. Jag tog honom innan sommaren eftersom han skulle avlivas då hans tidigare ägare fick problem med allergi. Han är en nyfiken herre som älskar mammas och pappas katt när den kommer på besök.

    Men eftersom jag inte haft honom sen han var liten så har jag haft svårt att klippa klorna på honom då han är så stark. När han kom till mig var han inte så van vid att bli hanterad och hade mest suttit i en bur inomhus. Nu är han van vid att bli lyft och älskar att gosa men han är väldigt stark och jag kan inte hålla honom när jag ska fokuserad på att klippa rätt. Hur gör du? Har du några tips?

    Micaela

    SvaraRadera
  2. Ja det där kan vara ett stort problem. Jag har som sagt själv svårt att hantera Ragna när hon inte vill eftersom hon är extremt stark. Kloklippningen har vi löst så att min sambo håller Ragna medan jag klipper. Kanske har du också någon som kan hjälpa till, tex dina föräldrar eller nån kompis? Det är ju inte så svårt att hålla en jätte när man har den i knät. På sikt kommer det säkerligen att gå bättre och då kanske du inte behöver nån hjälp. Ragna är iaf mycket lugnare numera och jag hade antagligen kunnat klippa hennes klor själv men när jag ändå har sambon så kör vi på vår gamla beprövade metod.
    En annan metod som jag aldrig hört från annat håll utan kommit på själv är att man kan fila klorna med en vanlig nagelfil. Ragna har inget emot att få klorna nerfilade när vi myser i soffan. Väldigt praktiskt och stressfritt. Tyvärr funkar det bara på framtassarna för mig men din kanin kanske är tolerantare?
    Det var dom bästa tips jag kunde komma med. Vet inte om det är till nån nytta men hoppas det löser sig iaf =)

    SvaraRadera