torsdag 7 april 2011

Jättekanin - Ett dåligt alternativ

Nu tänker jag skriva ett inlägg som jag hela tiden haft i bakhuvudet men inte vetat om jag velat skriva eller inte. Men Kiddos död avgör saken. Ni som är här ibland vet att hans syster dog för några månader sen, de var från samma uppfödare som Ragna och dessutom yngre än henne.

Skaffa inte en jättekanin. De är hur fina som helst på så många vis, men det är inte värt det när de dör som flugor. Innan jag köpte Ragna gjorde jag den sedvanliga påläsningen om rasen och tyckte att det lät som en kanonras. Det var först efter att jag haft Ragna några månader och efter att jag spenderat mycket tid på ett forum för jättekaniner som jag började läsa mellan raderna att det inte var en frisk ras. Att de är för stora för sitt eget bästa och att deras hjärta helt enkelt inte orkar med.
Det verkar inte som att någon riktigt vill röra vid ämnet och speciellt inte uppfödarna som enligt mig är extremt oansvariga. Både genom att avla på en sjuk ras och inte informera om hur det ligger till. När jag insåg att få jättekaniner ens passerar den ynkliga åldern på 3 år (att jämföra med en vanlig kanin som kan bli kring 9-13 år om den är frisk) var det en riktig käftsmäll. Jag kände mig lurad och bedragen. Jag bryr mig ju egentligen inte om ras utan ville ju bara prova något nytt. Hade jag vetat hur det låg till hade jag aldrig ens övervägt en jättekanin.
Det gör så ont i hjärtat när jag ser på min lilla ängel och vet att hon inte kommer att stanna länge. Att många av de planer jag hade när jag skaffade henne aldrig kommer att inträffa.

9 kommentarer:

  1. Tack för din omtanke, din oro för Ragna är tyvär väldigt befogad. Har faktiskt precis skrivit ett liknande inlägg.

    SvaraRadera
  2. Hej!!

    Jag vill absolut kommentera ditt inlägg ang detta med jättar då jag själv är Jätte uppfödare av rasen Begisk Jätte. Att problemet skulle ligga på oss uppfödare har jag svårt att tänka mig & jag tycker det känns högst orättvist med att anklaga oss uppfödare för att vara extremt OANSVARIGA. Själv har jag inte inte fått denna frågan från er som skriver på era forum om just detta & jag förstår inte att ni tar kontakt med eran uppfödare. Att sitta & läsa mellan raderna på forum är det minst vettiga man kan göra...tolka hur man vill....& hur vet ni att dessa människor kan sitt....visst händer det att kaniner dör i förtid det gör vi människor oxå.. sen att just dom som haft kortlivade jättar vill dela med sig det är absolut positivt samtidigt som det är sorligt men det finns dom som har sina jättar länge oxå som kanske inte sitter på forum. Åldern på jättar är lägre än mindre kaniner precis som med hundar en Sankt Bernards blir inte lika gammal som en Jack Russel...så är det.
    Det största problemet jättekaniner har med sin hälsa är fettma. Folk göder sina djur till max för att det är häftigt att ha en stor kanin att skryta med. Det är sorligt anser jag. Man ser inte i början hur kaninen är fet invärtes & börjar det väl synas har det gått på tok för långt så det börjar trycka på på inre organ....inte konstigt att det medför hjärtpoblem alls. Sen är det viktigt att en kanin får mkt motion...
    En jätte växer i den takt du vill att den ska växa, göder du den växer den för fort därför skadas skelletet, leder & kaninen får problem redan i tidig ålder.. Jag får ofta denna frågan om hur stora mina jättar blir som första fråga.....VARFÖR är det så häftigt med en stor kanin....är dom inte stora nog??? Jag har varit med vid obduktion jag vet hur en fet kanin kan se ut i förhållande till en kanin i vanligt hull invärtes det är skrämmande. Detta med fettma ställer till en hel del!! Det tar mer än ett år för en jätte att växa klart & kan ta upp till 2 år. Jag tycker inte alls att du ska vara orolig över att din kanin ska dö i förtid sålänge du sköter henne rätt & håller henne i god form. Är du orolig tycker jag du ska kontakta din uppfödare eller fråga gärna mig. Jag har inte hållt på så länge med uppfödning men här finns jättar i åldrarna 3 - 4 år & jag känner ingen som hellst oro för att dom ska dö.
    en del av dom (hanar) anv fortf i aveln. Jag har en vän som oxå föder upp bj där kaninerna kommit upp i åldrar som 6 - 8 år vilket är en normal ålder för en jätte. Hon anv sina honor i avel till dom är 4 år utan prob. Jag är sällan inne på dessa forum då jag har vettigare saker att göra. Har man familj & kaninuppfödning tar det mkt av sin tid. Iaf jag & vad jag vet andra uppfödare hade säkert svarat på din fråga om ni hade kontaktat oss direkt via mail eller telefon.
    Vill tillägga oxå att Tysk Jätteschek är absolut inte en sjuk ras. Jag har 2 st den ena blir 4 år i år den andra året.
    Med vänliga hälsningar
    Busebo´s Jättar
    Kari Hellman

    SvaraRadera
  3. Karin: Jag förstår inte hur du kan mena att uppfödarna inte bär ansvaret! Det är självklart mitt jobb att ta väl hand om mina djur men när det gäller informationen så har uppfödaren ett väldigt stort ansvar. Jag hade en långvarig mejlkontakt med min uppfödare (Brantas) innan jag köpte Ragna och såg till att ha koll på allt, trodde jag. Att jag inte ställde den specifika frågan om livslängd är ingen ursäkt att inte berätta det.
    Och visst som du säger är det extra viktigt att hålla jättekaninen i form. Det har jag läst mig till i olika sammanhang men det var inte heller något som min uppfödare nämnde. Just när det gäller kanin och andra smådjur tycker jag också att uppfödaren har ett extra stort ansvar eftersom väldigt många köpare är väldigt unga och saknar erfarenhet, sunt förnuft och kunskap. Jag mejlade för övrigt min uppfödare i samband med att jag skrev det här inlägget och hon svarade aldrig.
    Sen kan jag hålla med om att kunskapen varierar hos folk som är på forum men livslängd är ingen fråga om kunskap. Jag skapade en tråd på det ämnet och det var flera erfarna kaninägare som sa att dom slutat med jättekaniner eftersom det var för hemskt att se sina kaniner dö så fort. Ingen som svarade hade haft en kanin över 4 år. Jag inser själv att det inte ger hela sanningen men det ger ju ändå en bra bild av att nått är fel.

    SvaraRadera
  4. Såklart bär vi ansvar för att avla på friska djur men ibland kan det faktiskt hända att ngt går fel & vi vill absolut veta vad som händer kaniner i hela dess livslängd därför bokför iaf jag samtliga som har köpt kaniner av mig & vad som har hänt samtidigt som jag håller kontakt med många. Själv behåller jag oxå djur i kullar jag tar fram men man vet ju inte var felen kan dyka upp i en kull. Vi är mkt tacksamma iaf jag om någon hör av sig om det är någon genetisk sjukdom då vi kan utesluta just det paret vi har avlat på. Jag uteslöt inte att inte vi har ansvaret men jag nämnde det största problemet för just jättekaniners tidiga död. Jag har fortfarande kaniner här som är över både 3 & 4 år & som har klarat denna tuffa vinter ute utan några som hellst problem. Om nu detta hänt mig som uppfödare hade jag lämnat in kaninen på obduktion för att få en faställd dödsorsak istället för att spekulera i vems felet är!
    Samtidigt som att jag utan tvekan hade ersatt med en ny kanin om hon nu vill ha det. Det är mkt tragiskt detta som har hänt så klart för ägaren & jag respekterar henne till fullo & hoppas att det löser sig.
    Hälsningar
    Kari Hellman

    SvaraRadera
  5. Intressant att en uppfödare tar sig tid att svara, men gillar absolut inte antydan om att mina kaniners död skulle vara mitt fel. Håller heller inte med om att kaniner inte behöver motion. Varken Kiddo eller Nova var överviktiga och dog vid 5 respektive 7 månaders ålder. Hjärtsvikt enligt en mycket kaninerfaren veterinär dom rent ut varnade oss för att skaffa fler jättekaniner pga deras hälsoproblem. Hon sa också att det var glädjande att se en så välskött kanin som min Kiddo, trots att han hade hjärtsvikt och var döende när hon fick träffa honom. Det här är inte en veterinär som gullar med djurägare. Vet om många som gått till henne och fått bakläxa pga fel skötsel och framför allt fel utfodring av kaniner. Fick samma utlåtande från en annan veterinär då jag åkte in med Nova för en ögonskada, dvs att hon var väldigt fin och välskött. Dagen efter dig hon trots att hon enligt veterinären skulle repa sig snabbt med bara lokal behandling av antibiotika, dvs inget som skulle störa tarmfloran. Den andra veterinärens kvalificerade utlåtande är att båda led av medfött hjärtfel.

    Min veterinär kontaktade mitt försäkringsbolag eftersom hon tänkte att det skulle ligga i deras intresse att obducera Kiddo, men det var blankt nej direkt. Tyvär har vi inte råd att lägga ut de pengarna själva och när dessutom Kiddo och hans syster avlidit så kändes det inte som vår uppgift bara för att uppfödaren eventuellt skulle vilja veta. Veterinären kunde inte hitta några andra sjukdomssymtom hos Kiddo så att det skulle vara smittsamt är uteslutet. Däremot ett svagt hjärta som sagt.

    Måste också säga att jag inte kontaktat uppfödaren nu med Kiddo. Gjorde det då Nova avled men hon verkade inte särskilt intresserad och jag mår inte särskilt bra nu efter att jag förlorat båda mina kära tyska jättescheckar. Kan vara svårt för en uppfödare att förstå, men våra kaniner har varit älskade familjemedlemmar och deras död har tagit hårt på oss.

    SvaraRadera
  6. Kaninfamiljen: Väl skrivet. Jag vet ingen som tar så väl hand om sina kaniner som du.
    Ang. uppfödaren tycker jag att det var trist och även konstigt att hon inte verkade intresserad. Tycker verkligen du ska höra av dig igen angående Kiddo.
    Sedan måste jag nämna även om det inte riktigt hör till ämnet att jag varit i obduktionsalen på SVA (dit djur normalt skickas) och jag skulle inte rekommendera någon hobbydjurägare att skicka sitt djur dit utan extremt goda skäl om man bryr sig om hur ens djur hanteras efter döden.

    SvaraRadera
  7. 1. Vem har nämnt att en jätte inte behöver motion?
    2. Jag har överhuvudtaget inte antytt på ditt fall jag tog upp den största orsken till varför jättar dör.
    3 att missta ett djur är svårt för oss uppfödare oxå. Det är individer å familjemedlemmar här oxå.
    Det var ingen mening med att jag delade med mig av mina erfarenheter som uppfödare verkar det som. Tack för mig
    Karin

    SvaraRadera
  8. Karin: Jag såg att jag hade läst fel och skickade iväg en till kommentar angående motionen, men den kom visst inte med. Jag tycker att såväl uppfödare som ägare har ett stort ansvar för att ge kaninerna så bra förutsättningar som möjligigt till ett långt och friskt liv. Men när det finns brister och medfödda hälsoproblem redan från start skulle jag gärna se att ni som uppfödare tar er en funderare kring vad ni egentligen avlar på och vilken information ni går ut med till era kaninköpare.

    SvaraRadera
  9. Fråga din uppfödare (eller titta på stamtavlan) om båda dina kaniners föräldrar var schecktecknade.
    Om de var det så är det möjligt att dina kaniner dött av Megacolon.

    Många scheckuppfödare struntar blankt i den risken, och borde verkligen inte sälja dessa kaniner som sällskapsdjur, eftersom risken är att de dör före ett års ålder.

    SvaraRadera