fredag 1 april 2011

Min syn på aggressivitet hos kaniner

Jag har läst många forumstrådar senaste tiden om folk som har problem med aggressiva kaniner. Jag har en del erfarenhet på det området och såklart många åsikter så jag känner att det är dags för ett inlägg på ämnet.

Avlivning kommer alltid upp som en lösning på problemet. Det är ett enkelt sätt att göra sig av med ett problem och skylla allt på kaninen istället för att se på de verkliga problemen. Visst finns det kaniner med hjärnfel som inte går att göra något åt, men det är så sällsynt att det i stort sett kan bortses från, även om det är en flitigt använd ursäkt.
Kastrering tenderar vara det andra förslaget som dyker upp. Det är sällan en dålig idé eftersom det minskar risken för livmodercancer som många kaniner dör av. Dessutom är en hög sexualdrift och skendräktighet ofta stressande och negativt för kaninens psyke och hälsa. Det finns dock stora risker med ingreppet (speciellt på honor) som inte ska ses som nån mirakelkur för aggressivitet. Antagligen har kaninen dessutom god orsak att vara förbannad. De flesta bor ju trotts allt i en trång bur, har inte mycket att göra och ska bäras hit och dit för sin ägares nöjes skull. Om det handlar om en lösgående innekanin skulle jag ändå föreslå kastrering. Den kaninen har sannolikt ett hyfsat bra liv med stimulans och möjlighet att röra på sig och problemet är antagligen hormonrelaterat. Men i de allra flesta fall handlar det om burkaniner.

Innan Ragna har jag haft tre kaniner, alla satt i bur (åtminstone största delen av deras liv) och samtliga har visat aggressivitet av olika skäl när jag fick dem.
I dessa sammanhang pratas det ofta om att "tämja" kaninen. Enligt mig är man redan där helt fel ute. Men det beror ju på varför man har kanin. Jag har sett många kaniner som överhanterats av (oftast men inte alltid) barn som är jätteförtjusta i sina fluffiga gosedjur. Kaninen lär sig att acceptera sitt öde, den ger upp, ger efter och är så tam som en kanin kan bli men saknar helt vilja och personlighet.
Själv vill jag ha en relation med min kanin, den ska vilja vara med mig och den ska få uttrycka sin personlighet. Då handlar det inte om att tämja utan om att vinna tillit och göra sig förtjänt av tillgivenheten.
Så det jag har gjort med mina aggressiva kaniner är helt enkelt att ge dem mycket personligt utrymme. Inte burit och bråkat i onödan (även om det såklart aldrig går att undvika helt). Sedan gett dem tid, både genom att vara med dem passivt, dvs bara vara vid buren och prata med dem eller på ett avslappnat och försiktigt vis försökt interagera. Men också i form av veckor, månader och i värsta fall år. Det har fungerat för mig. Jag vet att ytterst få skulle vänta ett år på att kaninen skulle börja lita på dem men samtidigt så är det ett liv vi pratar om. Kaninen har inga skyldigheter mot dig men du har många skyldigheter mot den. Kaninens välmående är ditt ansvar. Den finns inte till för din skull utan för sin egen skull, sen är det upp till dig att göra dig förtjänt av den tillgivenhet vi alla vill ha av vår kanin. Och även att ge den de rätta förutsättningarna genom att inte sätta den i en liten bur utan något att göra. Tid, respekt och sysselsättning tar dig alltså väldigt långt.


Jag kan ju berätta om två av mina kaniner. Min förra kanin Tequila köpte jag när hon var ett år gammal. När jag hämtade henne var hon helt lugn så jag visste inte vad som väntade mig. Antagligen var hon i chocktillstånd just då eftersom hon hade slussats runt en del. Hon var den enda i kullen som aldrig blev såld och en släkting till "uppfödaren" hade ofrivilligt fått ta hand om henne. När jag fick henne var hon extremt undernärd och jag skulle gissa att hon bara fått mat ibland när någon kom ihåg det.
Efter ett par dagar när hon bott in sig började aggressiviteten komma fram. Hon attackerade helt besinningslöst och bara att jag öppnade buren var en anledning att bita och bita. Så jag blev biten ca 15 gånger per dag i många månader. Jag var ju tvungen att ta ut och ställa in mat och vatten två gånger per dag. Utöver det lät jag henne vara och satt bara utanför buren ibland. Med tiden blev hon rundare, lugnare och började inse att jag nog inte var en sån elaking iaf. Det tog ett år innan hon litade på mig tillräckligt för att frivilligt gå med på att bli hanterad och efter det blev hon bara mer och mer tillgiven.
Jag hade henne i 6 år och hon var den finaste och snällaste kanin jag haft. De sista 1,5 åren i sitt liv fick hon vara innekanin vilket hon älskade och njöt av till fullo. Aldrig en enda gång övervägde jag avlivning och jag är så glad att jag fick möjlighet att ge henne ett bra liv.

En glad och lycklig Tequila


Men självfallet så fungerar det olika på alla kaniner. Jag skaffade senare en kompis till Tequila. Hon och nya kompisen Mymlan fungerade bra ihop men det gjorde dessvärre inte jag och Mymlan. Om jag försökte röra henne morrade hon och gjorde utfall med klorna. Men hon bet mig väldigt sällan. Hon hade helt enkelt en hög integritet som hon inte lät inkräktas på och visade det tydligt men ändå med en viss hänsyn. Så länge jag höll händerna borta från henne så var hon däremot glad och trevlig och kom fram och hälsade när jag kom till buren. Hon var alltså inte asocial utan tyckte helt enkelt inte om att bli klappad eller hanterad. Hon var en typisk kanin som skulle avlivats om hon hamnat hos någon som endast ville ha en goskanin.
Jag lyckades aldrig ändra hennes beteende eller övertyga henne om att jag var en bra kompis men vi visade varandra respekt och det fungerade oftast rätt bra. Antagligen hade hon blivit trevligare om hon kastrerats och lyckligare om hon fick bo i tex en stallbox med mycket utrymme och få människor men hon dog när hon bara var två år.

Mymlan - Här liten och söt, senare stor och arg.

Så sammanfattningsvis så snör jag ihop säcken genom att säga: Om du vill ha en trevlig och lycklig kanin, låt den leva på sina egna villkor och ge den tid att välja dig.
Respektera kaninens personliga utrymme och undvik onödiga tvång. Ge den sysselsättning.

Jag vet att inte alla kommer att hålla med mig. Speciellt de med många kaniner har en tendens att (hur välmenande och snälla de än må vara) se saker ur ett mer praktiskt perspektiv. Och det finns säkert andra vägar som också fungerar. Men nu har jag iaf presenterat mitt sätt och det har fungerat väldigt bra för mig och mina kaniner. Jag känner även att jag vill påpeka att jag bara har haft honor, kanske fungerar det här synsättet inte lika bra på hanar.
Ni får gärna komma med synpunkter.

15 kommentarer:

  1. Tack för ett jättebra inlägg! Jag länkar ditt inlägg från min blogg, hoppas det är okej? Annars är det bara att du hojtar till.

    SvaraRadera
  2. Hej! En jättebra inlägg och jag håller med dig på många många punkter! Vad fina kaninerna var :) Men jag undrar en sak, hur pass vanligt är livmodercancer hos kaniner?? :/ Jag har själv en liten plutt på ca sex år som är okastrerad. Hon har levt ett sjukdomsfritt liv och vi har aldrig varit hos veterinären (dock funderar jag på att gå dit, bara för en undersökning) så jag vet inte om hon har/ eller tenderar att få det...

    SvaraRadera
  3. Superbra text! Defentivt en tankeställare för många, Känner igen mig i din text om Tequila*rip*, tog själv hand om en kanin på ca 1 år, ifrån en familj vars barn var väldigt hårdhänta mot honom. Även han bet, rev, fräste och morrade bara man tittade åt hans håll.
    Blev själv biten x antal ggr dagligen.
    Men tiden gick och han blev lugnare när han förstod att jag inte är farlig, att jag inte kommer att skada honom.
    Upptäckte även att han tyckte om att hoppa så vi begav oss ut på tävlingsbanorna och det var då han var som lyckligast, iallafall vad det såg ut som, springa gärnet och hoppa högt.
    Tyvärr är han själv nu uppe i himlen, evigt saknad :(

    SvaraRadera
  4. Jättebra inlägg, väldigt tänkvärt. Jag har haft turen att få den snällaste kaninen i världen, men det kan också bero på att hon har blivit bra behandlad från början. Vet alltför många som skriver att de har en "naturligt aggressiv kanin" och vill göra sig av med den, men djur är aldrig elaka från början. De blir vad vi gör dem till. Tack för många bra ord!

    SvaraRadera
  5. Diana: Hur vanligt det är törs jag inte uttala mig om. Fråga en veterinär med kunskap på området. Sålänge kaninen verkar må bra så behöver du nog heller inte oroa dig. Men som sagt hör med en veterinär.

    SvaraRadera
  6. Vilket bra inlägg. Många verkar, precis som du säger inte förstå att kaninen är en egen individ och inte ett gosedjur!

    SvaraRadera
  7. VÄldigt bra inlägg:)
    Kaniner är individer, inget gosedjur:) Min Flizan morrar ibland, men hon vaktar sin matskål och kan vara sur vid brunst men jag är inte rädd för henne, så hon biter inte osv.

    SvaraRadera
  8. Tack för din kommentar på min blogg. Tror det blir en kastrering någon gång efter påsk. Känns som om det kommer underlätta, och hon har så mycket personlighet att lite måste finnas kvar efter i alla fall ;)

    SvaraRadera
  9. Maila mig på myadrian@hotmail.com17 maj 2011 kl. 20:27

    Hej.. Jag har en agresiv hane och så fort jag går in i mitt eget rum där han står för tillfället så attaketar han gallret med all sin kraft! Har honom sysselsatt under dagarna.. Han attaketar mig och min familj.. Men bär någon annan sitter med honom så är han en ängel.. Kan de bro på att han blev buren up och ner för mycket när han var liten eller att han blev lyft för tidigt (han var 7 dagar när upfödarens barn började lyfta honom)? Vill gärna ha svar!

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Jag har en kanin på 1,5 år och jag tror att hon inte har fått någon person som har litat på henne tidigare och förra ägaren verkade heller inte ta upp kaninerna så mycket och jag brukar öppna min bur så får hon hoppa runt och sånt men hon gillar verkligen inte att bli klappad eller upp plockad för när jag gör det så sprattlar hon och jag tror inte att hon litar på mig men om jag inte rör henne så kan hon komma fram och nosa utan att bita men hon har ju nafsat men inte för något dumt syfte vad jag vet och jag tror heller inte att hon fattar vad som är rätt och fel vad ska jag göra när och biter på mattan på mig eller gräver i sängen osv hon får komma ut och hoppa 1-2 h per dag och hon beskyddar buren men jag får komma in och byta mat och toa utan att hon bryr sig och sen undrar jag oxå hur stor risk det är att hon får livmoderhalscancer men jag ska kastrera henne senare

    SvaraRadera
  11. Det är aldrig lätt att lösa sådant men det går. Eftersom hon aktivt söker kontakt så har du en väldigt bra början. Jätte bra också att du låter henne komma ut och röra på sig. Men som jag skriver så är det tålamod som gäller. Försök att undvika saker som gör henne arg eller osäker i den mån det är möjligt och försök att umgås så mycket som möjligt på ett positivt sätt. Muta med godis. Belöna att hon kommer fram till dig med något gott. Hon kanske tolererar att klappas lite om du matar henne? Det gäller att ha lite fingertoppskänsla med hur långt man kan gå innan hon blir sur.

    Det där med när kaninen inte lyssnar trots att den gör något fel är väldigt svårt. Jag kan inte påstå att det är ett problem jag själv lyckats lösa. Eftersom du i ditt fall vill skapa en bra relation med henne så är det kanske bäst att försöka undvika de situationer som leder till de oönskade beteendena. Om det är möjligt? Men kastrering låter som en mycket god idé. Det finns som sagt inga garantier men när Ragna kastrerades försvann nästan alla oönskade beteenden och hon började lyssna när man sa åt henne. Honor tenderar ju annars att vara lite "bitchiga" och det blir nästan oundvikligen bättre. Men kom ihåg att det är ett stort ingrepp som kan innebära risker så välj isf veterinär noga. Det ska vara någon som kan mycket om kaniner och har kastrerat honkaniner tidigare.
    Hur vanligt det är med livmodercancer kan jag inte uttala mig om. Har hört att det är en vanlig dödsorsak men det finns nog ingen statistik på det. Lycka till och berätta gärna om du gör några framsteg =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har också en kanin med samma problem. Han sprattlar och kutar iväg när jag försöker hälsa. Det har varit noga med mat, hygien osv och ja vet inte vad felet är. Idag när jag skulle vänja honom vid koppel så gick det bra och han skuttade runt lite. Sedan började han försöka kravla ur sig kopplet och fick panik. Jag älskar min kanin men jag vet inte vad jag ska ta mig till när han är rädd och inte visar något som helst intresse. Har du tips? Tacksam för svar

      Radera
    2. Han sprattlar när du ska hälsa? Att plocka upp en kanin är inte att hälsa, så om den bara blir upprörd så är det kanske bättre att låta bli. Sätt dig på golvet eller framför buren istället och låt kaninen säga hej på sina egna villkor så är det lättare att bli vänner. När du väl behöver plocka upp kaninen så är det också viktigt att du håller i den ordentligt. En kanin som sprattlar gör snabbt sig själv ännu mer stressad. Så ett stadigt men självklart mjukt och snällt grepp är det bästa.
      Jag har aldrig hört talas om en kanin som får panik endast av kopplet i sig men däremot får dom lätt panik om man håller fast dom i kopplet eller drar för mycket. Låt kaninen gå som den vill på sina egna villkor. Om han vill gå åt ett olämpligt håll så försök putta eller valla honom i rätt riktning istället.
      Förstår inte riktigt din kommentar om mat och hygien, det påverkar ju inte alls vad din kanin tycker om dig. Utöver det så står det mesta jag har att säga i inlägget och i mina andra svar.

      Radera
  12. Hej, jag håller verkligen med dej. Själv har jag två kaniner. Dom är tvillingar och väldigt lika i beteendet. En av dom, Daisy har alltid varit lite mer tillgiven. Syrran Doris är lite mer avvaktande. Kaninerna har en riktigt stor bur som är ca fyra gånger så stor som sådana vanliga köpeburar. De har dessutom en stor utedel som är gjort av många kompostgaller som dom kan springa ut i när som helst. Jag låter dem springa runt lösa i vår trädgård nästan varje dag. Daisy kan jag få tag i ibland och då sitter vi och myser. Doris har jag inte kunnat hålla i på jättelänge, hon kommer gärna fram till mig och tar mat men om jag försöker ta tag i henne hugger hon efter mig och liksom skäller. Jag tycker det är bra som du skriver att de inte finns till för mig utan för sig själva. De tycker väldigt mycket om varandra och leker och gosar med varandra hela dagarna, så det är klart att de inte har lika stort behov av mig annat än som mat-mamma. Glömde skriva att de är utekaniner. Jag är ledsen för att de är aggressiva mot mig, är dem kanske rädda för mig? Har du några mer tips till mig hur jag skall göra för att få de skall bli lugnare och bli lättare att hantera?

    SvaraRadera
  13. Att ha kullsyskon tillsammans som dessutom är utekaniner är nog ett av dom bästa sätten att hålla kaniner och det låter som att dom har ett super bra kaninliv. Men tyvärr bäddar det ju också för mindre sociala kaniner. Jag kan inte ge så många fler tips än dom som står i blogginlägget förutom att mutor brukar vara guld värt. Ta med något extra gott som du ger direkt ur handen varje gång du går ut (gärna något som är kalorisnålt så att du kan ge det ofta utan att det påverkar deras vikt). Då associerar dom dig med något positivt och dom kommer förhoppningsvis bli mer kontaktsökande. Hur gamla är dom? Förhoppningsvis blir dom mindre kyliga med tiden. Lycka till! =)

    SvaraRadera