onsdag 6 april 2011

Lagstiftning från medeltiden

Jag har aldrig kollat upp vilka måttkrav som gällt för jättekaniner eftersom det av naturliga skäl varit ganska överflödigt. Jag blev inte lite förvånad när jag skulle kolla några detaljer i lagen och råkade se att måttkravet är 0,9 kvm! Jag blev genast tvungen att mäta Ragna och när hon ligger avslappnat utsträckt är hon ca 0,75 meter. Jag har alltid tyckt att måttkraven för alla djurslag är under all kritik och i många fall rent djurplågeri men detta var ju absurt. I denna lilla låda ska ju även mat, vatten och en bolåda rymmas, plus lyxen att inte behöva ligga i sin egen avföring. En ganska omöjlig ekvation och då ska vi inte ens prata om kraven på att de ska kunna utföra sina naturliga beteenden. Det är konstigt att när den övriga lagstiftningen är så pass detaljerad och bra så är måttkraven fortfarande kvar i medeltiden. Tyvärr är det ju dessutom många som inte förstår att detta är den minimala gränsen för vad som är tillåtet och istället använder det som en rekommendation, två helt olika saker. Jag vill inte ens spekulera i hur min älskade Ragna hade mått om hon bott under dessa förhållanden. Som svensk och djurälskare skäms jag över att det ser ut så här idag i vårt annars så moderna land.

Har ni inte koll på lagen så passar jag på att länka till den. För att förenkla så kan jag informera att lagarna gällande kanin finns på sidorna 18 - 20 och måttkraven på sida 40.

En frispringande kanin är en nöjd kanin.

1 kommentar:

  1. Om man jämför minimimåtten för en hermelin på knappa kliot, dvs 0.5 kvm, med minimimåtten för en jättekanin på minst 5 kg, dvs 0.9 kvm, så blir man ju mörkrädd. Det värsta är ju, precis som du säger, att många ser minimimåtten som en rekommendation istället för vad vad som är absolut minsta tillåtna utrymme för en kanin.

    Jag skulle gärna se en lagstiftning som säger att man ska ha permanent rasthage till sin bur. Många kaniner spenderar hela sina liv i de här tragiskt små och ostimulerande burarna.

    Jag tror dock att det kan bli svårt att få till en lagändring eftersom de rådande bestämmelserna gynnar uppfödare. De kan hålla väldigt många kaniner på liten yta.

    Kollar man på reglerna för kaniner som avlas för produktion och djurförsök så är de minimimåtten ännu mindre.

    SvaraRadera